Centrum Obsługi Telefonicznej ZUS (COT) – praktyczne wskazówki dla płatników składek i ubezpieczonych

Zakład Ubezpieczeń Społecznych jest ogromną instytucją, która obsługuje wielu klientów. Są to emeryci i renciści, których jest ponad 7,5 miliona, płatnicy składek, których jest ponad 2,5 miliona, czy wreszcie ubezpieczeni, których jest ponad 16 milionów. Taka liczba klientów wymaga od Zakładu sprawnej obsługi nie tylko w zakresie wypłaty świadczeń czy obsługi kont płatników składek i ubezpieczonych, ale także udzielania informacji na różne tematy na poziomie relacji klient –  ZUS. Sprawdźmy, na czym polega funkcjonowanie jednej z form obsługi klientów, stosunkowo nowej usługi oferowanej przez ZUS, mianowicie – Centrum Obsługi Telefonicznej (COT).

W jaki sposób w podstawie wymiaru zasiłku opiekuńczego uwzględnić podwyżka wynagrodzenia?

Pytanie: Pracownik sprawował opiekę nad dzieckiem w maju 2019 r. Jak obliczyć podstawę wymiaru zasiłku opiekuńczego, jeżeli do 30 listopada 2018 r. pracownik osiągał przychód miesięcznie w wysokości 3.600 zł, a od 1 grudnia 2018 r. otrzymał podwyżkę do kwoty 4.200 zł. tak jak przedstawiono w tabeli.  Rok Miesiąc Przychód Składka (13,71%) Wynagrodzenie 2018 Maj 3.600 493,56 3.106,44 2018 Czerwiec 3.600 493,56 3.106,44 2018 Lipiec 3.600 493,56 3.106,44 2018 Sierpień 3.600 493,56 3.106,44 2018 Wrzesień 3.600 493,56 3.106,44 2018 Październik 3.600 493,56 3.106,44 2018 Listopad 3.600 493,56 3.106,44 2018 Grudzień 4.200 575,82 3.624,18 2019 Styczeń 4.200 575,82 3.624,18 2019 Luty 4.200 575,82 3.624,18 2019 Marzec 4.200 575,82 3.624,18 2019 Kwiecień 4.200 575,82 3.624,18 Razem: x x x 39.865,98 zł

Jak ustalić podstawę wymiaru świadczeń, gdy pracownica zachorowała pod koniec urlopu wychowawczego?

Pytanie: Pracownik zachorował pod koniec 10-miesięcznego urlopu wychowawczego, którego udzieliliśmy mu z dniem 1 października 2018 r. Jakie świadczenie chorobowe będzie przysługiwało pracownikowi za dni przypadające po zakończeniu urlopu oraz jak ustalić podstawę wymiaru?

Czy jeżeli pracownik nie przepracował pełnego miesiąca, należy uzupełniać jego wynagrodzenie przy ustalaniu podstawy zasiłkowej?

Pytanie: Od niedawna zajmuję się sprawami płacowymi pracowników w naszej firmie, w tym obliczaniem zasiłków i mam problem z ustaleniem podstawy wymiaru wynagrodzenia za czas choroby dla pracownika, który choruje w maju 2019 r. – po raz pierwszy w tym roku kalendarzowym. Pracownik jest zatrudniony od 1 sierpnia 2018 r. i otrzymuje stałe miesięczne wynagrodzenie w wysokości 4.800 zł. We wrześniu i listopadzie 2018 r., z których wynagrodzenie przyjmujemy do podstawy wymiaru wynagrodzenia za czas choroby, pracownik nie osiągnął wynagrodzenia za część miesiąca z przyczyn usprawiedliwionych. Czy wynagrodzenie za te miesiące należy przyjąć po uzupełnieniu, czy bez uzupełniania? Przychód pracownika za miesiące przyjmowane do podstawy wymiaru wynagrodzenia za czas choroby przysługującego  maju 2019 r. wynosił:    Rok   Miesiąc   Przychód Dni, które pracownik: przepracował miał obowiązek przepracować 2018 Sierpień 4.800 zł 22 22 2018 Wrzesień 1.600 zł 7 21 2018 Październik 4.800 zł 20 20 2018 Listopad 4.800 zł 21 21 2018 Grudzień 4.800 zł 23 23 2019 Styczeń 2.400 zł 10 20 2019 Luty 4.800 zł 23 23 2019 Marzec 4.800 zł 22 22 2019 Kwiecień 4.800 zł 20 20

PPK – jakie są obowiązki zgłoszeniowe i informacyjne podmiotu zatrudniającego

Termin 1 lipca, czyli wejście w życie przepisów o pracowniczych planach kapitałowych dotyczy niewielkiej grupy podmiotów, ale bez względu na to, w jakim terminie obejmą dany podmiot przepisy o PPK, prędzej czy później będzie on musiał prawidłowo obsługiwać pracownicze programy kapitałowe. Wiąże się to z wypełnianiem wielu obowiązków zgłoszeniowych i informacyjnych. Sprawdźmy, o jakie powinniśmy pamiętać już teraz.