Umowa zlecenia wykonywana na rzecz własnego pracodawcy
W przypadku wykonywania umowy zlecenia na rzecz własnego pracodawcy najczęściej mamy do czynienia z dwoma przypadkami:1) gdy z tą samą osobą najpierw zostanie zawarta umowa zlecenia, a następnie po jakimś czasie umowa o pracę i obydwie umowy są wykonywane równocześnie,2) gdy dana osoba jest zatrudniona na podstawie umowy o pracę i dodatkowo z innym podmiotem zawiera umowę zlecenia, ale pracę w ramach tej umowy wykonuje na rzecz własnego pracodawcy.Pierwszy z tych przypadków nie budzi większych wątpliwości związanych z ustalaniem obowiązku opłacania składek. W drugiej natomiast sytuacji pojawiają się wątpliwości dotyczące tego, kto opłaca składki oraz w jaki sposób firma może zabezpieczyć się przed konsekwencjami nieopłacenia składek za własnych pracowników wykonujących umowy zlecenia w innej firmie, ale na rzecz macierzystego zakładu.
Składniki wynagrodzenia nieuwzględniane w podstawie wymiaru zasiłków
Nie wszystkie składniki wynagrodzenia, które są wypłacane pracownikom, uwzględnia się w podstawie wymiaru przysługujących im zasiłków i wynagrodzenia za czas choroby wypłacanego na podstawie art. 92 Kodeksu pracy. Generalnie uwzględnia się te, które stanowią podstawę wymiaru składek na ubezpieczenie chorobowe, jednak nie wszystkie. Duże znaczenie mają zapisy w regulaminach płacowych dotyczące premii i nagród. Trzeba pamiętać również o składnikach terminowych, np. dodatkach funkcyjnych czy umowach zlecenia, ponieważ one nie zawsze będą wliczane do podstawy wymiaru.
Program Płatnik wersja 9.01.001 – drugi etap udostępnienia modyfikacji i funkcji
W nowej wersji programu Płatnik 9.01.001 ZUS wprowadził wiele modyfikacji i nowych funkcji. Nie wszystkie jednak udostępniono płatnikom jednorazowo – przebiega to w dwóch etapach. Należy jednak podkreślić, że udostępnianie płatnikom składek modyfikacji i nowych funkcji w ramach drugiego etapu następować będzie sukcesywnie, czyli nie wszyscy płatnicy w tym samym czasie przystąpią do drugiego etapu.
Oskładkowanie świadczenia dla pracownika na urlopie
Pracownicy korzystający z urlopów otrzymują różnego rodzaju dofinansowania do wypoczynku. Część z tego rodzaju dopłat po spełnieniu określonych warunków jest całkowicie zwolniona ze składek, inne objęte są częściowym oskładkowaniem, a od niektórych składki muszą być odprowadzone bez żadnych wyłączeń. Inną formą wsparcia jest zapewnienie urlopującym pracownikom możliwości korzystania z samochodu służbowego czy też ze służbowej komórki.