Pomoc z tarczy antykryzysowej – co zweryfikować, zanim zjawi się kontrola ZUS

Rozwiązania przyjęte w ramach ustawy o szczególnych rozwiązaniach związanych z zapobieganiem, przeciwdziałaniem i zwalczaniem COVID-19, innych chorób zakaźnych oraz wywołanych nimi sytuacji kryzysowych, które miały w wielu aspektach wspomóc przedsiębiorców oraz zapobiegać skutkom epidemii koronawirusa w Polsce, zawierały także pakiet pomocy realizowany w ramach wsparcia przez ZUS. Bardzo ważną częścią wsparcia określonego w tarczy są różnego rodzaju ulgi, ułatwienia, zwolnienia dotyczące wsparcia na gruncie ubezpieczeń społecznych. Warto już teraz sprawdzić, jak można uniknąć problemów związanych z kontrolą ZUS oraz organów skarbowych, w trakcie której weryfikowane będą składane przez przedsiębiorców wnioski i oświadczenia, w wyniku których uzyskano wsparcie w ramach tarczy antykryzysowej oraz sposób wykorzystania przyznanych środków.

Wyższe wynagrodzenie minimalne w 2021 roku

W przyszłym roku minimalne wynagrodzenie za pracę wyniesie 2.800 zł,  minimalna stawka godzinowa – 18,30 zł. Obecnie płaca minimalna wynosi 2,6 tys. zł, a stawka godzinowa 17 zł.

Od 20 września jeszcze więcej firm skorzysta ze zwolnienia ze składek w ramach tarczy antykryzysowej

ZUS bez dodatkowego wniosku ponownie rozpatrzy złożone do 30 czerwca 2020 r. wnioski o zwolnienie z opłacania składek za marzec, kwiecień i maj br. Dotyczy to płatników, którzy posiadali nadpłatę lub dokonali płatności składek, które pokryły składki za okresy objęte złożonym wnioskiem.

ZUS skontroluje korzystających z tarcz antykryzysowych

Dzięki przepisom kolejnych tarcz antykryzysowych przedsiębiorcy mogli skutecznie funkcjonować w trakcie pierwszych, najtrudniejszych jak dotąd miesięcy epidemii COVID-19. Otrzymane w ramach tego programu wsparcie uchroniło wiele zaś firm przed całkowitym upadkiem. Korzystanie z pomocy państwa wiąże się z określonymi obowiązkami. To, jak przedsiębiorcy się z nich wywiązują, jest i będzie przedmiotem zainteresowania organów państwa, m.in. Zakładu Ubezpieczeń Społecznych.

Dodatkowy zasiłek opiekuńczy do 26 lipca

Dodatkowy zasiłek opiekuńczy, o którym mowa w art. 4 ust. 1–1d ustawy z 2 marca2020 r. o szczególnych rozwiązaniach związanych z zapobieganiem, przeciwdziałaniem i zwalczaniem COVID-19, innych chorób zakaźnych oraz wywołanych nimi sytuacji kryzysowych przysługuje w przypadkach, o których mowa w tych przepisach do 26 lipca.

Wyższe kwoty wolnych od potrąceń z powodu COVID-19 – praktyczne przykłady i wyjaśnienia

Kwoty wolne od potrąceń od 16 maja 2020 r. uległy zwiększeniu o 25% na każdego nieosiągającego dochodu członka rodziny, którego pracownik ma na utrzymaniu, w sytuacji gdy z powodu podjętych na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej działań służących zapobieganiu zarażeniem koronawirusem pracownikowi zostało obniżone wynagrodzenie lub członek rodziny pracownika utracił źródło dochodu. Podwyższeni spowodowało wiele wątpliwości, dotyczących np. tego, kto się zalicza do członków rodziny, czy chodzi o podwyższenie kwoty brutto czy netto, cy zmieniły się kwoty wolne przy potrąceniach za zgodą pracownika.

Kolejne ułatwienia dla pracodawców w tarczy antykryzysowej 4.0

Zawieszenia obowiązków związanych z działalnością socjalną, doprecyzowanie reguł wykonywania pracy zdalnej, przymusowe udzielanie urlopu w okresie epidemii, możliwość szybkiego wypowiedzenia umów o zakazie konkurencji to tylko część  z ważnych dla pracodawców zmian, które wprowadziła tarcza antykryzysowa 4.0.

Dodatkowy zasiłek opiekuńczy tylko za dni robocze – co z wynagrodzeniem za dni wolne od pracy w miesiącu, w którym pracownik nie świadczył pracy

Pytanie: Pracownica korzysta z dodatkowego zasiłku opiekuńczego w związku z COVID-19. Z powodu zamknięcia przedszkola sprawowała ona opiekę nad dzieckiem bez przerwy od 12 marca do 22 maja, a właściwie nadal sprawuje opiekę. Od 12 marca nie przepracowała żadnego dnia. Na oświadczeniu pracownica wykazała tylko określone robocze dni z okresu, na który została zamknięta placówka – przedszkole. Za marzec pracownikowi wypłaciłam za 14 dni zasiłek opiekuńczy oraz za 16 dni wynagrodzenie za pracę. W kwietniu i maju pracownica nie przepracowała ani jednego dnia (sprawowała opiekę nad dzieckiem). Czy w takim przypadku należy się jej wynagrodzenie za pracę? W oświadczeniu do uzyskania dodatkowego zasiłku opiekuńczego wykazane są dni, w których pracownica zobowiązana była świadczyć pracę – dni robocze.

Wczasy pod gruszą – od kiedy można korzystać z wyższego limitu zwolnienia podatkowego

Pytanie: Pytanie dotyczy tarczy antykryzysowej, a konkretnie podniesienia kwoty zwolnienia z podatku od świadczeń socjalnych z 1.000 zł na 2.000 zł. Od kiedy ten podwyższony limit obowiązuje? Mam pracownika, który otrzymał 450 zł pomocy socjalnej na święta, a teraz wypłacać będę tzw. wczasy pod gruszą w kwocie 1.300 zł. Czy mogę już skorzystać z tego podwyższonego limitu?

Ustna informacja sanepidu o pozostawaniu w kwarantannie dla członków rodziny pracownika szpitala – czy wystarczy oświadczenie

Pytanie: Córka pracownika pracuje w szpitalu i dostała decyzję o kwarantannie. Domownicy dostali ustną informację z sanepidu, że w związku z tym oni również pozostają na kwarantannie. Czy wystarczy, że pracownik złoży mi oświadczenie o tym fakcie? Na stronach internetowych ZUS informuje o kwarantannie domowników powracających z zagranicy, a nie ma informacji o takim przypadku.