Obowiązki płatnika składek związane ze śmiercią pracownika

Na pracodawcy, u którego zatrudniony był zmarły pracownik, spoczywa wiele obowiązków. Musi wystawić świadectwo pracy, wypłacić rodzinie zmarłego określone świadczenia pieniężne, jak również pomóc w ewentualnych staraniach o przyznanie renty rodzinnej. Jako płatnik składek powinien też pamiętać o wyrejestrowaniu takiej osoby z poszczególnych ubezpieczeń.

Decyzja ZUS w sprawie hipoteki przymusowej musi być doręczona obojgu małżonkom

ZUS musi doręczyć obojgu małżonkom decyzję w sprawie objęcia hipoteką przymusową nieruchomości wspólnej dłużnika składkowego i jego małżonka. W przeciwnym wypadku hipoteka nie będzie wpisana do księgi wieczystej. Tak wynika z uchwały Sądu Najwyższego z 10 października 2014 r.

Zatrudnienie emeryta lub rencisty – dodatkowe obowiązki wobec ZUS

Pracownik pobierający jednocześnie świadczenie emerytalno-rentowe podlega takim samym ubezpieczeniom, jak pozostali pracownicy, ale zgłaszany jest do nich z innym kodem tytułu. Zmiana kodu tytułu ubezpieczenia może też nastąpić w trakcie trwającego już stosunku pracy, co wymagać będzie złożenia dodatkowych formularzy. Zatrudnienie emeryta lub rencisty skutkuje również koniecznością przygotowania różnego rodzaju zaświadczeń – część z nich jest obligatoryjna, część zaś wystawiana tylko na wniosek pracownika. Zaświadczenia te muszą zawierać prawidłowe dane, ponieważ błąd przy ich wypełnieniu może skutkować roszczeniami ze strony pracownika oraz sankcjami ze strony ZUS.

Dokumenty rozliczeniowe i rozliczeniowe korygujące sporządzane i wysyłane z programu Płatnik (wersja 9.01.001)

W programie Płatnik w wersji 9.01.001 ZUS wprowadził wiele nowych funkcji i weryfikacji dokumentów, które mają ułatwić pracę użytkownikom programu oraz zapewnić poprawność sporządzanych przez nich dokumentów. Zmiany te udostępniane są płatnikom w dwóch etapach. Wszystkie zmiany z pierwszego etapu obowiązują także w drugim. W drugim etapie zakres weryfikacji sporządzanych dokumentów, w tym dokumentów rozliczeniowych, został znacznie rozszerzony. Weryfikacja dokumentów rozliczeniowych oraz zestawów dokumentów, do których dołączone są dokumenty rozliczeniowe będzie wykazywała błędy (o różnym statusie). Niektóre z nich uniemożliwią wysyłkę dokumentów do ZUS, pojawienie się zaś innych będzie oznaczało, że ZUS może skontrolować płatnika w celu zweryfikowania rozbieżności.