Do końca sierpnia ZUS prześle do nas informację o Stanie Konta Ubezpieczonego

Zakład Ubezpieczeń Społecznych rozpoczął coroczną akcję wysyłania Informacji o Stanie Konta Ubezpieczonego (IOSKU). Otrzyma ją każdy, na którego konto została odprowadzona składka emerytalna.

Co zrobić, jeżeli w Płatniku pojawiają się błędy informujące o rozbieżnościach w podstawie wymiaru składek?

Pytanie: Zatrudniliśmy pracownika w naszej firmie od 23 kwietnia 2018 r. W raporcie ZUS RCA za kwiecień 2018 r. ma wykazaną podstawę wymiaru składek w wysokości 585,05 zł. Za maj 2018 r. (za cały miesiąc) podstawa wynosi 2.500 zł. Weryfikacja raportu za maj wykazała kilka błędów informujących, że wykazane w dokumencie podstawy wymiaru składek na poszczególne ubezpieczenia różnią się od podstaw wymiaru wykazanych w komplecie dokumentów za poprzedni miesiąc. Dlaczego te błędy się pojawiły? Oczywiste jest przecież, że jeżeli pracownik pracuje kilka dni w miesiącu (zatrudniony jest od 23 kwietnia), to jego wynagrodzenie jest niższe niż gdy pracuje przez cały miesiąc (w tak jak miało to miejsce w maju). Co trzeba poprawić, aby tych błędów nie było?

Co zrobić, gdy pracownik przynosi ZUS ZLA po terminie wypłaty wynagrodzenia?

Pytanie: Pracownicy otrzymują wynagrodzenie za dany miesiąc w ostatnim dniu miesiąca. Zdarza się, że pracownicy przynoszą zwolnienia lekarskie czy inne usprawiedliwienie nieobecności już po terminie wypłaty, czyli w następnym miesiącu. Pracodawca, wiedząc, że pracownik dostarczy zwolnienie, ale jeszcze tego nie zrobił, wpisuje mu na liście płac nieobecność usprawiedliwioną niepłatną o kodzie przerwy 151 i nie nalicza za ten okres wynagrodzenia. W raporcie ZUS RSA za dany miesiąc pracodawca nie wykazuje tej przerwy 151. W następnym miesiącu, po otrzymaniu brakującego zwolnienia, nanosi je na raport ZUS RSA za kolejny miesiąc z kodem np. 331 i zakresem dat zgodnym ze zwolnieniem (miesiąc inny niż deklaracja rozliczeniowa). Dzięki temu pracodawca nie ma konieczności sporządzania korekt. Czy takie działanie jest prawidłowe?

Błąd w Płatniku informujący o tym, że brak jest raportu za ubezpieczonego, który już u nas nie pracuje

Pytanie: ZUS poinformował naszą firmę o ty, że musimy skorygować dokumenty rozliczeniowe za 2015 r. Skorygowałam wszystkie błędne dane. Przy weryfikacji dokumentów rozliczeniowych korygujących za październik 2015 r. program Płatnik wykazał błąd informujący, że brak jest raportu za ubezpieczonego, który od 2016 r. nie jest już zatrudniony w naszej firmie. Dlaczego taki błąd się pojawił i co w tej sytuacji muszę zrobić?

Jak rozliczać składki na FEP od wypłat po zakończeniu pracy szczególnej?

Zdarza się, że pracownik otrzymuje wypłatę wynagrodzenia lub innych składników pensji – często przysługujących za okresy kilkumiesięczne – już po zakończeniu wykonywania pracy szczególnej. Budzi to wiele wątpliwości dotyczących zasad oskładkowania na Fundusz Emerytur Pomostowych (FEP) tego rodzaju wypłat, a kontrole ZUS pokazują, że pracodawcy popełniają wtedy błędy.