Zasiłek chorobowy dla prowadzącego działalność gospodarczą

Pytanie: Do 31 stycznia 2015 r. osoba była zatrudniona w ramach stosunku pracy. Od 1 lutego rozpoczęła prowadzenie działalności gospodarczej. Z tego tytułu opłaca wszystkie składki ZUS (w tym dobrowolną składkę chorobową). Od 10 kwietnia przebywa na zwolnieniu lekarskim. Czy przysługuje jej zasiłek chorobowy? Jeżeli tak, od jakiej podstawy zostanie naliczony?

Niepełnosprawność osoby wymagającej opieki – liczba dni, za które pracownikowi przysługuje zasiłek opiekuńczy

Pytanie: Pracownik wykorzystał już w tym roku 14 dni opieki nad żoną. Obecnie dostarczył kolejne zwolnienie lekarskie – opiekę nad synem urodzonym 11 maja 1987 r.? Czy dokumentem uprawniającym do przyznania oraz wypłacenia zasiłku jest przedstawienie orzeczenia o niepełnosprawności (nie jest to potwierdzona informacja)? Czy może wykorzystać łącznie maksymalnie do 60 dni? Czy pracownikowi przysługuje taki zasiłek opiekuńczy?

Tworzenie dokumentów rozliczeniowych na podstawie kompletów rozliczeniowych pobranych z ZUS

W programie Płatnik w wersji 10.01.001 wprowadzono kilka zmian, a wśród nich m.in. zmianę w „Kreatorze dokumentów rozliczeniowych”. Zmiana ta polega na umożliwieniu płatnikom składek tworzenia dokumentów rozliczeniowych na podstawie kompletów pobranych z ZUS. Znacznie ułatwi to pracę płatnikom składek, szczególnie tym, którzy sporządzają i przekazują do ZUS wiele korekt.

Sporządzanie dokumentów w programie Płatnik przez płatników wielooddziałowych

W programie Płatnik w wersji 10.01.001 dodano m.in. funkcjonalność programu, która skierowana jest do płatników składek o strukturze wielooddziałowej, u których poszczególne jednostki (np. centrala i oddziały) sporządzają dokumenty ubezpieczeniowe. Oddziały nie wysyłają dokumentów do ZUS. Sporządzone dokumenty przekazują natomiast do centrali firmy. Centrala łączy wszystkie dokumenty (tzn. sporządzone przez siebie za swoich pracowników oraz dokumenty przesłane przez poszczególne oddziały) i przesyła je do ZUS.

Obowiązki płatnika składek po ustaniu stosunku pracy

Podstawowym obowiązkiem pracodawcy, jako płatnika składek,  po ustaniu stosunku pracy jest wyrejestrowanie z poszczególnych ubezpieczeń byłego już pracownika. Nie jest to jednak jedyny obowiązek wobec ZUS nałożony na pracodawców w związku rozwiązaniem umowy o pracę.