Nowe zasady naliczania i odprowadzania zaliczek na podatek – 10 praktycznych przykładów wyliczeń

8 stycznia 2022 r. weszło w życie rozporządzenie Ministra Finansów, które wydłuża termin odprowadzenia zaliczek na podatek, ponad zaliczkę ustaloną od nich zgodnie z przepisami updof obowiązującymi 31 grudnia 2021 r., pomniejszoną o składkę zdrowotną pobraną przez płatnika ze środków ubezpieczonego w kwocie 7,75% podstawy wymiaru. W praktyce wprowadziło ono nowe zasady ustalania zaliczek na podatek dochodowy. Zapisy rozporządzenia mają zostać przeniesione do znowelizowanej ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, co oznaczać będzie obowiązek ich stosowania dla określonej grupy podatników.

Nowe zasady liczenia zaliczek na podatek - praktyczne przykłady

 

Kogo dotyczą przepisy rozporządzenia?
Na co zwrócić uwagę, porównując „starą” zaliczkę z „nową” zaliczką?
Co powinien zrobić pracodawca, który pobrał zaliczkę na PIT większą od obliczonej na „starych” zasadach?
Wniosek o nieprzedłużanie terminów na podstawie rozporządzenia – kto go składa
Kiedy zastosowanie rozporządzenia nie spowoduje dopłaty podatku?


 

 

Rozliczające objęte rozporządzeniem przychody, trzeba co miesiąc obliczać na listach płac dwa rodzaje zaliczek na PIT:

  • według zasad obowiązujących w 2022 roku oraz
  • w celach porównawczych – „po staremu” zgodnie z przepisami obowiązującymi 31 grudnia 2021 r.

W razie wystąpienia w danym miesiącu 2022 roku takiej nadwyżki płatnicy naliczają, pobierają i wpłacają PIT tylko w wysokości zaliczki obliczonej na 31 grudnia 2021 r., a termin poboru i uiszczenia różnicy zostaje odroczony.

Rozporządzenie przedłuża terminy poboru i przekazania do urzędu skarbowego zaliczek na PIT przez:

zakłady pracy – od wypłacanych lub od stawianych do dyspozycji podatnika przychodów ze stosunku pracy, stosunku służbowego, spółdzielczego stosunku pracy lub pracy nakładczej oraz od wypłacanych zasiłków pieniężnych z ubezpieczenia społecznego (art. 31 updof)

organy rentowe – z tytułu wypłacanych emerytur i rent, świadczeń przedemerytalnych i zasiłków przedemerytalnych, nauczycielskich świadczeń kompensacyjnych, zasiłków pieniężnych z ubezpieczenia społecznego, rent strukturalnych, rent socjalnych oraz nauczycielskich świadczeń uzupełniających (art. 34 updof)

osoby fizyczne prowadzące działalność gospodarczą, osoby prawne i ich jednostki organizacyjne oraz przez jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej (tj. przez zleceniodawców) – od dokonywanych świadczeń z tytułu działalności wykonywanej osobiście, określonej w art. 13 pkt 8 updof, tj. wypłacanych bądź stawianych do dyspozycji wykonawców przychodów z umowy zlecenia określonej w tym przepisie.

Przypomnijmy, że na podstawie ogólnych przepisów podatkowych płatnicy mają obowiązek poboru zaliczek na PIT ze środków podatnika i odprowadzenia ich do 20. dnia następnego miesiąca po miesiącu ich poboru, na rachunek urzędu skarbowego:

  • właściwego dla miejsca ich zamieszkania,
  • właściwego dla ich siedziby bądź miejsca prowadzenia działalności – gdy nie są osobami fizycznymi (art. 38 ust. 1 i art. 42 ust. 1 updof).

Trzeba obliczać 2 rodzaje zaliczek – według starych i nowych zasad

Wejście w życie rozporządzenia oznacza, że rozliczając objęte nim przychody, trzeba co miesiąc obliczać na listach płac dwa rodzaje zaliczek na PIT:

1)     według zasad obowiązujących w 2022 roku

2)      „po staremu” zgodnie z przepisami obowiązującymi 31 grudnia 2021 r. – w celach porównawczych.

Kogo dotyczą przepisy rozporządzenia?

Podkreślić należy, że przedłużenie dotyczy przychodów uzyskanych wyłącznie od 1 stycznia do 31 grudnia 2022 r. w wysokości do 12.800 zł/miesięcznie. Limit ten stosuje się odrębnie dla każdego źródła przychodów, tzn. odrębnie dla przychodów ze stosunku pracy, ze zlecenia i wypłacanych przez organ rentowy (§ 2 i 3 rozporządzenia). Oznacza to, że nowe regulacje nie będą stosowane, gdy przychód pracownika będzie wyższy niż 12.800 zł. Wtedy zaliczka na podatek powinna zostać naliczona wyłącznie na podstawie przepisów obowiązujących w 2022 roku. Do takich przypadków rozporządzenia nie stosuje się.

Płatnicy rozliczający wynagrodzenia muszą pamiętać, że nowe zasady dotyczą wyłącznie osób wymienionych w rozporządzeniu. Nie stosuje się ich więc do członków zarządu, członków zarządu których przychody są klasyfikowane w art. 13 pkt 7 updof.

Na co zwrócić uwagę, porównując „starą” zaliczkę z „nową” zaliczką?

Przy obliczaniu „starej” zaliczki na PIT – w celu porównania jej z bieżącą zaliczką – płatnik uwzględnia koszty uzyskania właściwe dla danych przychodów oraz miesięczną kwotę zmniejszającą podatek (tzw. ulgę miesięczną) zgodnie z przepisami updof obowiązującymi 31 grudnia 2021 r., o ile na moment ustalania zaliczki w 2022 roku jest uprawniony do ich stosowania (§ 1 ust. 4 rozporządzenia).

Jeżeli więc na liście płac sporządzonej np. w lutym 2022 roku pracodawca oblicza zaliczkę bez stosowania kosztów ze stosunku pracy (bo pracownik złoży wniosek o niestosowanie kosztów), to – ustalając w celach porównawczych „starą” zaliczkę (według stanu prawnego na 31 grudnia 2021 r.) – również nie uwzględnia tych kosztów. Analogicznie jeżeli w 2022 roku obliczana jest zaliczka bez stosowania kwoty zmniejszającej (pracownik nie złożył PIT-2), to od „starej” zaliczki także nie odejmuje tej ulgi. Inaczej mówiąc, zeszłoroczne parametry „wpisuje się” w stan faktyczny występujący w 2022 roku.

Co powinien zrobić pracodawca, który pobrał zaliczkę na PIT większą od obliczonej na „starych” zasadach?

Płatnik, który na początku 2022 roku obliczył i pobrał zaliczkę na PIT większą od obliczonej na „starych” zasadach (obowiązujących na 31 grudnia 2021 r.), ma obowiązek niezwłocznie zwrócić nadwyżkę podatnikowi, pod warunkiem że jeszcze jej nie przekazał na rachunek urzędu skarbowego (§ 4 rozporządzenia). Niezwłocznie oznacza natychmiast, bez zbędnej zwłoki, najlepiej tuż po wejściu w życie rozporządzenia. Obowiązek ten nie dotyczy płatnika, który po sporządzeniu listy płac, np. 5 stycznia 2022 r., od razu przesłał zaliczki na rachunek właściwego urzędu skarbowego.

Wniosek o nieprzedłużanie terminów na podstawie rozporządzenia – kto go składa

Podatnik uzyskujący ww. przychody, od których płatnik nie odlicza miesięcznej kwoty zmniejszającej podatek (425 zł), ma prawo złożyć sporządzony na piśmie wniosek o nieprzedłużanie terminów na podstawie rozporządzenia. Oznacza to, że oświadczenia tego nie może złożyć pracownik, w stosunku do którego pracodawca stosuje kwotę zmniejszającą, czyli gdy pracownik złożył u pracodawcy PIT-2.

 

Płatnik uwzględnia ten wniosek najpóźniej od następnego miesiąca po miesiącu jego otrzymania (§ 5 rozporządzenia).

Złożeniem wniosku będą zainteresowane osoby, które chcą uniknąć dopłaty podatku po sporządzenia rocznego zeznania podatkowego.


PrzykładWniosek o rezygnację z ulgi dla klasy średniej, bez PIT-2, bez wniosku o niestosowanie rozporządzenia Pracownik zarabia 10 000 zł/mies. Brutto. Przysługują mu podstawowe koszty uzyskania przychodów. Złożył wniosek o rezygnację z ulgi dla klasy średniej, ale nie złożył oświadczenia PIT-2 (ulgę miesięczną stosuje drugi zakład pracy) ani wniosku o niestosowanie rozporządzenia. Listę płac za grudzień pracodawca X sporządził 4 stycznia 2022 r. Kwota do wypłaty wyniosła 6 428,39 zł netto. Lista płac z 4 stycznia 2022 r. rozliczona zgodnie z rozporządzeniem (w zł)
Wyszczególnienie Obliczenie bieżącej zaliczki w 2022 r. Obliczenie hipotetycznej zaliczki (stan na 31.12.2021 r.)
Przychód ze stosunku pracy 10 000 10 000
Składki społeczne potrącane ze środków pracownika 1 371 1 371
Podstawa wymiaru składki zdrowotnej 8 629 8 629
Składka zdrowotna 9% 776,61 776,61
Składka zdrowotna 7,75% 668,75
Koszty uzyskania przychodów 250 250
Podstawa opodatkowania 10 000 – 1371 – 250 = 8379 10 000 – 1 371 – 250 = 8 379
Zaliczka na PIT 8 379 × 17% = 1 424,43, po zaokrągleniu 1 424 8 379 × 17% = 1 424,43
Zaliczka na PIT do US 1 424,43 – 668,75 zł = 755,68, po zaokrągleniu 756
Kwota, której termin zapłaty został przedłużony 1 424 – 756 = 668
Wynagrodzenie netto 10 000 – 1 371 – 776,61 – 756 = 7 096,39
Pracodawca, zakładając, że nie przekazał zaliczki do US, powinien zwrócić pracownikowi kwotę 668 zł. Od zwracanej kwoty nie należy dokonywać żadnych potrąceń. Zakładając, że w kolejnych miesiącach 2022 roku pracownik osiągnie takie same przychody, na koniec października 2022 roku płatnik „uzbiera” 6 680 zł nadwyżek bieżących zaliczek, których terminy poboru i zapłaty zostały przedłużone. Do tej pory też nie będzie miał żadnej okazji do ich zapłaty. Sytuacja ulegnie zmianie w listopadzie 2022 roku, kiedy dochód pracownika, liczony narastająco od początku roku, przekroczy 85 528 zł (zgodnie z przepisami obowiązującymi w 2021 roku od nadwyżki ponad tę kwotę zaliczkę ustala się według stawki 32%). Dopiero zatem na liście płac za listopad, sporządzonej 5 grudnia 2022 r., bieżąca zaliczka na PIT będzie niższa od obliczonej według „starych” zasad, obowiązujących 31 grudnia 2021 r.   Lista płac z 5 grudnia 2022 r. (w zł)
Etapy rachunków Obliczenie bieżącej zaliczki w 2022 r. Obliczenie hipotetycznej zaliczki (stan na 31.12.2021 r.)
Przychód ze stosunku pracy 10 000 10 000
Składki społeczne potrącane ze środków pracownika 1 371 1 371
Podstawa wymiaru składki zdrowotnej 8 629 8 629
Składka zdrowotna 9% 776,61 776,61
Składka zdrowotna 7,75% 668,75
Koszty uzyskania przychodów 250 250
Podstawa opodatkowania narastająco od początku roku 83 790 83 790
Podstawa opodatkowania 10 000 – 1 371 – 250 = 8379 10 000 – 1 371 – 250 = 8379,
85 528 – 83 790 = 1738,
8379 – 1738 = 6 641
Zaliczka na PIT 8 379 × 17% = 1 424,43, po zaokrągleniu 1 424 1 738 × 17% + 6 641 × 32% = 295,46 + 2 125,12 = 2 420,58
Zaliczka na PIT do US 2 420,58 – 668,75 = 1 751,83, po zaokrągleniu 1 752
Kwota różnicy między bieżącą zaliczką a starą 1 424 – 1 752 = –328
Wynagrodzenie netto 10 000 – 1 371 – 776,61 – 1 752 = 6 100,39
Zaliczka bieżąca na grudniowej liście płac będzie większa od zaliczki obliczonej na zasadach obowiązujących 31 grudnia 2021 r. Dlatego kwotę tej różnicy (328 zł) płatnik przeznacza na spłatę nadwyżek zaliczek za poprzednie miesiące. Po pomniejszeniu o tę sumę kwota odroczonych nadwyżek, których termin poboru i przekazania został przesunięty rozporządzeniem, na koniec grudnia 2022 roku wyniesie 6 352 zł (6 680 zł – 328 zł). Niedopłata ta zostanie ostatecznie rozliczona przez pracownika w rocznym zeznaniu podatkowym.
PrzykładPracownik z wynagrodzeniem 7.600 zł z PIT-2 i podstawowymi KUP
Wyszczególnienie Obliczenie bieżącej zaliczki w 2022 r. Obliczenie hipotetycznej zaliczki (stan na 31.12.2021 r.)
Przychód ze stosunku pracy 7 600 7 600
Składki społeczne potrącane ze środków pracownika 1 041,96  
Podstawa wymiaru składki zdrowotnej 6 558,04  
Składka zdrowotna 9% 590,22 590,22
Składka zdrowotna 7,75%   508,25
Koszty uzyskania przychodów 250 250
Ulga dla klasy średniej 748,11 -
Podstawa opodatkowania z ulgą dla klasy średniej 7 600 – 1 041,96 – 748,11 – 250 = 5 560 7 600 – 1041,96 – 250 = 6 308
Podstawa opodatkowania bez ulgi dla klasy średniej 6 308
Zaliczka na PIT z ulgą dla klasy średniej 5 560 x 17% – 425 = 520 6 308 x 17% – 43,76 – 508,25 = 520
Zaliczka na PIT bez ulgi dla klasy średniej 6 308 x 17% – 425 = 647
Zaliczka na PIT do US 520  
Kwota, której termin zapłaty został przedłużony  127 (647 – 520 )  
Jeżeli pracownik nie złożył oświadczenia o niestosowanie do niego ulgi dla klasy średniej, zaliczka ustalona na zasadach z 2021 roku (520 zł) i ta ustalona na zasadach określonych w 2022 roku (520 zł) będzie taka sama. Różnica powstanie, gdy pracownik złożył oświadczenie, aby nie stosować za niego ulgi dla klasy średniej.


PrzykładPracownik z wynagrodzeniem 9 000 zł złożył PIT-2, podstawowe KUP
Wyszczególnienie Obliczenie bieżącej zaliczki w 2022 r. Obliczenie hipotetycznej zaliczki (stan na 31.12.2021 r.)
Przychód ze stosunku pracy 9 000 9 000
Składki społeczne potrącane ze środków pracownika 1 233,90 1 233,90
Podstawa wymiaru składki zdrowotnej 7 766,10 7 766,10
Składka zdrowotna 9% 698,95  
Składka zdrowotna 7,75%   601,87
Koszty uzyskania przychodów 250  
Ulga dla klasy średniej (ukś) 926,94
Podstawa opodatkowania z ukś 9 000 – 1 233,90 – 250 – 926,94 = 6 589 9 000 – 1 233,9 – 250 = 7 516
Podstawa opodatkowania bez ukś 9 000 – 1 233,90 – 250 = 7 516
Zaliczka na PIT z ukś 6 589 x 17% – 425 7 516 x 17% – 43,76 – 601,87
Zaliczka na PIT bez ukś 7 516 x 17% – 425 = 853
Zaliczka na PIT do US 695 632
Kwota, której termin zapłaty został przedłużony z ukś 695 – 632 = 63  
Bez ukś 853 – 632 = 221
Różnica w podatku powstaje, zarówno gdy do pracownika była stosowana ulga dla klasy średniej, jak i gdy tej ulgi nie było. Jeżeli pracownik przez 6 miesięcy pracowałby u pracodawcy A i otrzymywałby wynagrodzenie w wysokości 9 000 zł, a po rozwiązaniu tej umowy o pracę pracowałby u pracodawcy B za takim samym wynagrodzeniem, to stosowanie nowych zasad określonych w rozporządzeniu wygeneruje niedopłatę podatku w wysokości 756 zł (12 x 63 zł).


PrzykładPracownik z wynagrodzeniem 11 000 zł złożył PIT-2, podstawowe KUP
Wyszczególnienie Obliczenie bieżącej zaliczki w 2022 r. Obliczenie hipotetycznej zaliczki (stan na 31.12.2021 r.)
Przychód ze stosunku pracy 11 000 11 000
Składki społeczne potrącane ze środków pracownika 1 598,10 1 598,1
Podstawa wymiaru składki zdrowotnej 9 491,90 9 491,9
Składka zdrowotna 9% 854,27 854,27
Składka zdrowotna 7,75%   735,62
Koszty uzyskania przychodów 250 250
Ulga dla klasy średniej 62,24
Podstawa opodatkowania z ukś 9 491,90 – 62,24 – 250 = 9 180 9 491,90 – 250 = 9 242
Podstawa opodatkowania bez ukś 9 117
Zaliczka na PIT z ukś 9 180 x 17% – 425 = 1 136 9 242 x 17% – 43,76 – 735,62 = 792
Zaliczka na PIT bez ukś 1 125
Zaliczka na PIT do US 792  
Kwota, której termin zapłaty został przedłużony z ukś 1 136 – 792 = 344  
Kwota, której termin zapłaty został przedłużony bez ukś 1 125 – 792 = 333
   

 


PrzykładPracownik zatrudniony na podstawie umowy o pracę u pracodawcy A i u pracodawcy B Pracownik u pracodawcy A otrzymuje przychód 4 000 zł miesięcznie (pracodawca ten stosuje PIT-2). U pracodawcy B przychód otrzymuje w takiej samej wysokości tj. 4 000 zł (bez PIT-2).   Lista płac rozliczona zgodnie z rozporządzeniem u pracodawcy B pracownika bez PIT-2
Wyszczególnienie Obliczenie bieżącej zaliczki w 2022 r. Obliczenie hipotetycznej zaliczki (stan na 31.12.2021 r.)
Przychód ze stosunku pracy 4 000 4 000
Składki społeczne potrącane ze środków pracownika 548,40 zł 548,40 zł
Podstawa wymiaru składki zdrowotnej 3 451,60 zł 3 451,60 zł
Składka zdrowotna 9% 310,64 zł 310,64 zł
Składka zdrowotna 7,75%   267,50 zł
Koszty uzyskania przychodów 250 250
Podstawa opodatkowania po zaokrągleniu 3 202 zł po zaokrągleniu 3 202 zł
Zaliczka na PIT 3 202 x 17 = 544,34, po zaokrągleniu 544 zł 3 202 x 17% = 544,34 – 267,50 zł = 276,84, po zaokrągleniu 277 zł
Zaliczka na PIT do US 277 zł 277
Kwota, której termin zapłaty został przedłużony 544 – 277 = 267 2 863,96
Wynagrodzenie netto 2863,96
Wynagrodzenie netto bez stosowania rozporządzenia: 4 000 zł – 548,40 zł – 310,64 zł – 544 = 2 596,96 zł. Wynagrodzenie netto z PIT-2: 4 000 zł – 548,40 zł – 310,64 zł – 119 (544,34 – 425) = 3.021,96 zł Różnica: 267 x 12 = 3 204 zł. W rozliczeniu rocznym wyjdzie niedopłata podatku, której wysokość zostanie częściowo zrekompensowana ulgą dla klasy średniej (ok. 1 847 zł).


Trzeba pamiętać o tym, że zastosowanie nowego rozporządzenia może spowodować znaczne dopłaty do podatku w rozliczeniu rocznym. Tak będzie m.in. gdy pracownik będzie miał dwóch pracodawców i jeden z nich będzie w pełni „konsumował” kwotę wolną od podatku 425 zł i gdy dodatkowo jeden z pracodawców będzie naliczał ulgę dla klasy średniej, a zsumowane przychody okażą się za wysokie. Załóżmy taką sytuację. Pracownik u pracodawcy A otrzymuje 9 000 zł wynagrodzenia. Nie złożył oświadczenia o niestosowanie ulgi dla klasy średniej. Równocześnie pracuje u pracodawcy B za wynagrodzeniem 4 000 zł. U tego pracodawcy nie złożył oświadczenia o niestosowaniu rozporządzenia. Niedopłata podatku będzie wynosiła ponad 5 000 zł:

  • 3 204 (12 x 267) – z tytułu zaniżonych zaliczek z umowy o pracę,
  • ok. 1 891 zł – z tytułu nienależnej ulgi dla klasy średniej.


PrzykładDorabiający emeryt Sytuacja 1 Pracownik pobiera emeryturę w wysokości 2 000 zł brutto. Jednocześnie wykonuje umowę o pracę u pracodawcy A za wynagrodzeniem 4 000 zł. Zastosowanie rozporządzenia powoduje ograniczenie zaliczki do kwoty 277 zł (zamiast 544 zł). Z emerytury zaliczka na podatek nie jest odprowadzana z uwagi na zastosowanie PIT-2. Zsumowane rozliczenie przychodu:
  • 48 000 zł + 24 000 zł = 72 000 zł,
  • 72 000 zł – (48 000 zł x 13,71%) – 3 000 (KUP),
  • 72 000 – 6 580,8 – 3 000 = 62 419; 62 419 x 17% – 5 100 = 5 511 zł podatek.
Podatek zapłacony w zaliczkach: 3 324 zł (277 zł x 12). Różnica niedopłata podatku 2 187 zł (5 511 zł – 3 324 zł). Sytuacja 2 Pracownik pobiera emeryturę w wysokości 2 500 zł brutto. Jednocześnie wykonuje umowę o pracę u pracodawcy A za wynagrodzeniem 5 000 zł. Zastosowanie rozporządzenia powoduje ograniczenie zaliczki do kwoty 357 zł (zamiast 691 zł). Z emerytury zaliczka na podatek nie jest odprowadzana z uwagi na zastosowanie PIT-2. Zsumowane rozliczenie przychodu
  • 60 000 + 30 000 zł = 90 000 zł,
  • 90 000 zł – (60 000 zł x 13,71 %) – 3 000 zł (KUP),
  • 90 000 zł – 8 226 zł – 3 000 zł = 78 774 zł x 17% – 5 100 zł = 8 292 zł podatek.
Podatek zapłacony w zaliczkach: 4 284 zł (357 zł x 12). Różnica niedopłata podatku wyniesie: 4 008 zł (8 292 zł – 4 284 zł).


Zleceniobiorca jest równocześnie zatrudniony na podstawie umowy o pracę za wynagrodzeniem 5000 zł i nie będzie korzystał żadnych odliczeń w rozliczeniu rocznym będzie miał dopłatę podatku w wysokości 3720 zł. (12 x 310 zł).

 


PrzykładZleceniobiorca wykonujący dwie umowy zlecenia (u płatnika A i B) Zleceniobiorca ma dwie umowy zlecenia: u płatnika A i u płatnika B z wynagrodzeniem u każdego wynoszącym 4 000 zł. Z pierwszej podlega społecznym, z drugiej tylko ubezpieczeniu zdrowotnemu. Z umowy u płatnika A, tam gdzie podlega ubezpieczeniom społecznym, zaliczka ograniczona jest do 202 zł zgodnie z rozporządzeniem. Z drugiej umowy u płatnika B, gdzie podlega tylko zdrowotnemu, zaliczka ograniczona jest do 234 zł zgodnie z rozporządzeniem. Zapłacone zaliczki przez płatnika A: 12 x 202 zł = 2 424 zł. Zapłacone zaliczki przez płatnika B: 12 x 234 zł = 2 808 zł. Rozliczenie roczne:
  • 96 000 zł – (48 000 zł x 13,71%) – 12 x 690,32 zł (KUP z I UZ) + 800 zł x 12 (KUP z II UZ),
  • 96 000 zł – 6 580,80 zł – 8 283,84 zł – 9 600 zł = 71 535 zł,
  • 71 535 zł x 17% – 5 100 zł = 7 061 zł – należny podatek.
Zapłacone zaliczki: 2 424 zł + 2 808 zł = 5 232 zł. Niedopłata podatku: 7 061 zł – 5 232 zł = 1 829 zł. Jeżeli zleceniobiorca jednemu z płatników, np. A, złożyłby oświadczenie, aby nie stosował za niego rozporządzenia, to zapłaciłby on zaliczki w wysokości 5 628 zł (12 x 469 zł). Wtedy suma odprowadzonych zaliczek 8 436 zł, tj. 5 628 zł (od płatnika A) + 2 808 zł (od płatnika B) byłaby wyższa od należnego podatku 7 061 zł.


PrzykładDwie umowy o pracę na pół etatu z wynagrodzeniem po 2 500 zł Pracownik jest zatrudniony równocześnie na podstawie dwóch umów o pracę na 1/2 etatu. Z każdej umowy jego wynagrodzenie wynosi 2 500 zł miesięcznie.
Wyszczególnienie Obliczenie bieżącej zaliczki w 2022 r. Obliczenie hipotetycznej zaliczki (stan na 31.12.2021 r.)
Przychód ze stosunku pracy 2 500 2 500
Składki społeczne potrącane ze środków pracownika 342,75 342,75
Podstawa wymiaru składki zdrowotnej 2 157,25 2 157,25
Składka zdrowotna 9% 194,15 194,15
Składka zdrowotna 7,75%   167,19
Koszty uzyskania przychodów 250 250
Podstawa opodatkowania 2 500 – 342,75 – 250 = 1 907,25 2 500 – 342,75 – 250 = 1 907,25
Zaliczka na PIT 1 907 x 17% = 324,19 324,19 – 167,19 = 157
Zaliczka na PIT do US 157  
Kwota, której termin zapłaty został przedłużony 324 – 157 = 167  
Wynagrodzenie netto z zastosowaniem rozporządzenia 2 500 – 342,75 – 194,15 – 157 = 1 806,10
Bez stosowania rozporządzenia 2 500 – 342,75 – 194,15 – 324 = 1 639,10
Z umowy o pracę wykonywanej u pracodawcy, u którego został złożony PIT-2, zaliczka na podatek nie wystąpi z uwagi na zastosowaną kwotę wolną od podatku (425 zł). Rozliczenie roczne:
  • 60 000 zł – 60 000 zł x 13,71% – 4 500 zł = 47 274 zł,
  • 47 274 zł x 17% – 5 100 = 2 936,58 zł, po zaokrągleniu 2 937,
  • zaliczki zapłacone w trakcie roku 12 x 157 zł = 1 884 zł.
Niedopłata podatku: 2 937 zł – 1 884 zł = 1 053 zł.


Kiedy zastosowanie rozporządzenia nie spowoduje dopłaty podatku?

Nie zawsze stosowanie zasad określonych w rozporządzeniu będzie oznaczało konieczność dopłaty podatku w rozliczeniu rocznym. W niektórych sytuacjach podatnik może mieć nadpłatę podatku.

 


PrzykładDwie umowy o pracę na pół etatu z wynagrodzeniem po 2 000 zł   Pracownik jest zatrudniony równocześnie na podstawie dwóch umów o pracę na 1/2 etatu. Z każdej umowy jego wynagrodzenie wynosi 2 000 zł miesięcznie.
Wyszczególnienie Obliczenie bieżącej zaliczki w 2022 r. Obliczenie hipotetycznej zaliczki (stan na 31.12.2021 r.)
Przychód ze stosunku pracy 2 000 2 000
Składki społeczne potrącane ze środków pracownika 274,20 274,20
Podstawa wymiaru składki zdrowotnej 1 725,80 1 725,80
Składka zdrowotna 9% 155,59 155,59
Składka zdrowotna 7,75%    133,75           
Koszty uzyskania przychodów 250 250
Podstawa opodatkowania 1 475,80 1 475,80
Zaliczka na PIT 1 476 x 17% = 250,92 1 476 x 17% = 250,92; 250,92 – 133,75 = 117
Zaliczka na PIT do US 117  
Kwota, której termin zapłaty został przedłużony 251 – 117 = 134  
Wynagrodzenie netto 2 000 – 274,20 – 155,59 –117 =1 453,21
Z umowy o pracę bez PIT-2 zaliczka wynosi 117 zł (ograniczona zgodnie z rozporządzeniem). Wtedy w rozliczeniu rocznym pracownik będzie miał nadpłatę. Łącznie pracodawcy odprowadzą zaliczki w wysokości: 1 404 zł (12 x 117 zł) i 0 (pracodawca z PIT-2). Podatek od przychodu 48 000 zł z uwzględnieniem kosztów w wysokości 4 500 zł będzie wynosił:
  • 48 000 zł – (48 000 zł x 13,71%) – 4 500 (KUP) x 17% – 5 100 zł,
  • 48 000 zł – 6 580,80 zł – 4 500 zł = 36 919 zł x 17% – 5 100 zł = 1 176 zł,
  • 1 404 zł – 1 176 zł = 228 zł nadpłata podatku.



PrzykładZleceniobiorca wykonujący tylko umowę zlecenia wynagrodzeniem 4 000 zł miesięcznie Zleceniobiorca wykonuje wyłącznie umowę zlecenia i otrzymuje miesięczne wynagrodzenie w wysokości 4 000 zł.   Lista płac rozliczona zgodnie z rozporządzeniem umowa zlecenia
Wyszczególnienie Obliczenie bieżącej zaliczki w 2022 r. Obliczenie hipotetycznej zaliczki (stan na 31.12.2021 r.) Bez stosowania rozporządzenia
Przychód z umowy zlecenia 4 000 4 000 4 000
Składki społeczne potrącane ze środków zleceniobiorcy 548,40 548,40 548,40
Podstawa wymiaru składki zdrowotnej 3 451,60 3 451,60 3 451,60 zł
Składka zdrowotna 9% 310,64 310,64 310,64 zł
Składka zdrowotna 7,75%   267,50  
Koszty uzyskania przychodów 690,32 (4 000 – 548,40) x 20% 690,32 (4 000 – 548,40) x 20% 690,32 zł (4 000 zł – 548,40) x 20%
Podstawa opodatkowania 2 761,28, po zaokrągleniu 2 761 2 761,28 po zaokrągleniu 2761 zł 2 761,28, po zaokrągleniu 2 761
Zaliczka na PIT 2 761 x 17% = 469,37 po zaokrągleniu 469 zł 2 761 x 17% = 469,37 469,37 – 267,50 zł = 201,87 2 761 x 17% = 469,37, po zaokrągleniu 469
Zaliczka na PIT do US 469 zł 202 469
Kwota, której termin zapłaty został przedłużony 469 – 202 = 267 2 863,96  
Wynagrodzenie netto 4 000 – 548,40 – 310,64 – 202 = 2 938,96 4 000 – 548,40 – 310,64 – 469 = 2 671,96

Najważniejsze informacje dotyczące stosowania rozporządzenia MF 7 stycznia 2022 r. w sprawie przedłużenia terminów poboru i przekazania przez niektórych płatników zaliczek na podatek dochodowy od osób fizycznych

  1. Płatnicy składek, którym pracownicy nie złożyli PIT-2, mają obowiązek stosowania rozporządzenia, jeżeli przychód pracownika nie przekracza 12 800 zł.
  1. Pracownik, który nie złożył oświadczenia PIT-2, może złożyć oświadczenie, aby płatnik nie stosował do niego rozporządzenia.
  1. Zleceniobiorcy uzyskujący przychody określone w art. 13 pkt 8 updof mogą złożyć oświadczenie, aby nie stosować do nich rozporządzenia.
  1. Stosowanie zasad określonych w rozporządzeniu może być źródłem powstania znacznych niedopłat podatku w rozliczeniu rocznym.

Na koniec trzeba przypomnieć, że zasady określone w rozporządzeniu mają zostać zamieszczone w znowelizowanej ustawie o podatku dochodowym od osób fizycznych. Wynika to projektu ustawy z 27 stycznia 2022 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o rehabilitacji zawodowej i społecznej oraz zatrudnianiu osób niepełnosprawnych oraz ustawy o podatku od wydobycia niektórych kopalin (na dzień oddawania materiału do druku ustawa przekazana do senatu).

 

Autor:

Andrzej Radzisław

radca prawny, specjalista w zakresie ubezpieczeń społecznych,

wykładowca na szkoleniach z ponad 20-letnim doświadczeniem