Obowiązki pracodawcy związane z postępowaniem o rentę z tytułu niezdolności do pracy
 

W przypadku gdy pracownik powiadomi pracodawcę, że będzie ubiegał się o rentę z tytułu niezdolności do pracy, oznacza to dla pracodawcy wiele obowiązków. Od tego, czy wywiąże się z nich zależy przyznanie renty i jej wysokość. Jeżeli błędy, które spowodowały np. zaniżenie wysokości renty na skutek nieprawidłowego wystawienia zaświadczenia o zarobkach, będą zawinione przez płatnika składek, a pracownik poniesie z tego tytułu szkodę, może dochodzić jej naprawienia przez pracodawcę na drodze sądowej w postępowaniu cywilnym. Pamiętajmy, że w przypadku zaniżenia wysokości wypłacanej renty, ZUS ponowne ją ustali – po przedłożeniu prawidłowych dokumentów przez pracodawcę – nie wcześniej niż od miesiąca, w którym zostały złożone, a nie od daty przyznania renty. Z kolei w przypadku gdy z powodu błędnie wystawionych zaświadczeń lub innych dokumentów zostanie zawyżona wysokość renty – świadczenia będą wypłacone nienależnie – ZUS może skutecznie zobowiązać pracodawcę do zwrotu nadpłaconych świadczeń wraz z odsetkami.

Jeśli jesteś subskrybentem publikacji Ubezpieczenia społeczne w praktyce
zaloguj się

Adres e-mail lub login:

Hasło:

Nie pamiętam hasła

Zapomniałeś hasła ?

kliknij tutaj

Zostań subskrybentem publikacji Ubezpieczenia społeczne w praktyce

ZOBACZ OFERTĘ