Kontrolę wykonywania zadań i obowiązków w zakresie ubezpieczeń społecznych przez płatników składek przeprowadzają pracownicy Zakładu Ubezpieczeń Społecznych. Jednak nie wszyscy pracownicy mają prawo przeprowadzać kontrole z upoważnienia ZUS. Uprawnienia takie mają tylko pracownicy, którzy pełnią funkcję inspektora kontroli Zakładu. Pierwszym obowiązkiem, jaki ma ZUS wobec kontrolowanej firmy, jest konieczność powiadomienia płatnika składek o zamiarze przeprowadzenia kontroli. W poniższym artykule wyjaśnimy, na czym w praktyce polega zawiadomienie o zamiarze wszczęcia kontroli, kiedy może mieć formę ustną, np. zawiadomienie telefoniczne, a kiedy bezwzględnie wymagana jest forma pisemna. Sprawdzimy, kiedy jako płatnicy składek możemy odmówić poddania się takiej kontroli oraz na co zwrócić uwagę, sprawdzając zawiadomienie, które dotarło do firmy oraz wszystkie dokumenty, którymi legitymuje się inspektor kontroli ZUS.
czytaj więcej »